Wat kan uw osteopaat in Schilde voor u doen bij lage rugpijn?

De grootste groep van patiënten die in de praktijk in Schilde voor een osteopatische consultatie komen zijn mensen met lage rugpijn of een geblokkeerde rug. De statistieken liegen er niet om: ongeveer 80% van de Belgische bevolking zal op enig moment in hun leven te maken krijgen met rugproblemen. Bovendien manifesteert de helft van deze gevallen zich als herhaalde of chronische rugklachten. Ook gaat deze vaak gepaard met pijn die uitstraalt naar de nek, schouders of benen. Daarboven is de overgrote meerderheid van dergelijke rugklachten nauw verbonden met onze sedentaire levensstijl, een aspect dat we hieronder verder zullen belichten. Zoekt u hulp bij lage rugpijn in Schilde, neem dan contact op.

Rugpijn osteopaat Schilde

Wat zijn mogelijke oorzaken voor lage rugpijn?

De enorme toename in klachten aan de lage rug kan worden toegeschreven aan onze sedentaire levensstijl. In onze praktijk voor osteopathie in Schilde zien we meer en meer mensen met lage rugpijn die geen fysiek veeleisende job uitoefenen. Vandaag de dag brengt de meerderheid van de mensen hun dag zittend door. En dit bovendien vaak zonder de juiste ergonomische ondersteuning, werkend achter een computer.

Hiernaast zijn we vaak gehaast en besteden we weinig aandacht aan de gezondheid van onze lage rug. We tillen zware objecten op een onjuiste manier. We slepen met overvolle boodschappentassen en dragen onze zware laptoptassen op een manier die belastend is voor onze rug. Ook tijdens de slaap nemen we vaak een ongunstige houding aan. Daarnaast kunnen abrupte intensieve bewegingen bij het sporten schadelijk zijn voor de rug. Kortom, ons lichaam, met name de lage rug, wordt op verschillende manieren overbelast. Dit leidt tot een verminderde bloedcirculatie en een verminderde algehele weerstand. Wat op zijn beurt gunstige omstandigheden schept voor de ontwikkeling van lage rugpijn of in sommige gevallen een geblokkeerde rug.

Lage rugproblemen manifesteren zich doorgaans niet onmiddellijk. Ze stapelen zich op gedurende weken, maanden en zelfs jaren voordat de eerste symptomen zich manifesteren. Dit kan leiden tot chronische lage rugpijn. In tegenstelling is de oorzaak bij gevallen van acute lage rugpijn vaak gerelateerd aan ongelukkige draaibewegingen of een overbelasting bij het sporten. Op zijn beurt kan dit leiden tot een geblokkeerde lage rug.

Welke symptomen treden er op bij rugproblemen en lage rugpijn?

De symptomen van een geblokkeerde rug en lage rugpijn zijn divers en variëren afhankelijk van het type van probleem. Bij acute lage rugpijn treedt de pijn plotseling op en is meestal intens en scherp, vaak aangeduid als ‘pijnscheuten’. Dit staat ook bekend als ‘iets in de rug schieten’. In het geval van chronische lage rugpijn anderzijds is er eerder sprake van aanhoudend zeurend ongemak. Ongeacht het type pijn, kunnen de symptomen zich ook manifesteren door uitstralende pijn naar de billen en benen. Over het algemeen wordt er gesproken over chronische lage rugpijn wanneer de klachten langer dan 3 maanden aanhouden. Wil u graag meer informatie? Neem contact op met uw osteopaat in Schilde om te weten of uw lage rugpijn op te lossen is met osteopathie.

Met welke lage rugpijn of rugproblemen kan u bij uw osteopaat in Schilde terecht?

Lage rugpijn door een lumbago

Lumbago, ook wel bekend als “het verschot”, uit zich doorgaans in de onderste ruggenwervels, oftewel de lumbale wervels. Dit wordt lumbago genoemd vanwege de specifieke lokalisatie in de onderrug. Er treedt een blokkade van een gewricht op, resulterend in verhoogde spierspanning en bijbehorende symptomen zoals pijn, krampen en stijfheid. Men kan hier ook spreken van een geblokkeerde lage rug. De pijn komt vaak abrupt opzetten en verergert bij activiteiten zoals buigen, tillen en langdurig zitten. Bovendien kan de pijn uitstralen naar de dijen en benen.

Lumbago is een veelvoorkomende terugkerende klacht en indien niet adequaat behandeld, kan het evolueren naar een hernia. Uw osteopaat in Schilde behandelt uw lage rugpijn of lumbago door de blokkade in de onderste ruggenwervels op te lossen en daarmee de normale beweging te herstellen.

Lage rugpijn door een hernia (discus hernia)

In een ideale situatie volgen alle wervels in de wervelzuil pijnloos elke beweging die we maken. Ze zijn hiervoor afhankelijk van de tussenwervelschijven (of discus intervertebralis). Bij een hernia van de tussenwervelschijf is er echter schade aan één van deze schijven, waarbij de zachte binnenkant door de harde buitenlaag van de schijf naar buiten komt. Dit resulteert in een uitstulping, of hernia. Wanneer deze zachte binnenkant van de tussenwervelschijf op een zenuw drukt, kan dit leiden tot pijn. In ernstigere gevallen leidt dit tot hevige ontstekingen.

In het merendeel (90%) van de gevallen treedt dit op in één van de onderste drie tussenwervelschijven. De primaire oorzaak van een discushernia is vaak slijtage. Verscheidene onderzoeken hebben het gunstige effect van osteopathische behandeling op een discushernia aangetoond. Tijdens deze behandeling stimuleert uw osteopaat in Schilde de doorbloeding van de beschadigde tussenwervelschijf om zo uw lage rugpijn te verhelpen.

Lage rugpijn door ischias

Bij ischias, ook wel bekend als “sciatique” in de volksmond, doet zich zenuwpijn voor langs de lengte van de nervus ischiadicus. Dit is de langste zenuw in het lichaam. Deze zenuw ontspringt in het heupgebied en strekt zich uit langs de achterkant van het been tot aan de voet.

Ischias wordt primair gekenmerkt door zenuwpijn die begint in de bil en zich voortzet langs de achterkant van het been. Het is belangrijk op te merken dat ischias op zichzelf geen hernia is, maar dat een hernia wel ischias kan veroorzaken door ontsteking die druk uitoefent op de heupzenuw, wat resulteert in brandende of schietende zenuwpijn.

Tijdens de osteopathische behandeling onderzoekt uw osteopaat in Schilde de oorzaak van uw lage rugpijn en dus ook van de knelling van de zenuw. De behandeling zal erop gericht zijn om de knelling van de zenuw te verlichten en de zenuw opnieuw vrij te maken. In sommige gevallen kan dry needling een onderdeel zijn van de behandeling.

Waarom naar de osteopaat in Schilde bij lage rugpijn en andere rugklachten?

De osteopaat krijgt enorm veel patiënten die lijden aan lage rugpijn en andere rugklachten over de vloer. Voor de behandeling voert de osteopaat een vraaggesprek en onderzoek uit om zo de oorsprong en het gedrag van de symptomen tot te achterhalen.

Vanwege de benadering waarbij het lichaam als één geheel wordt beschouwd, zoekt de osteopaat naar de kern van het probleem. Zelfs als de patiënt te kampen heeft met acute of chronische lage rugpijn, kan de onderliggende oorzaak van de pijn elders in het lichaam te vinden zijn.

Als u last heeft van lage rugpijn in de regio van Schilde ‘s-Gravenwezel Schoten en Wijnegem, plan dan een afspraak of neem dan contact op. Ik sta klaar om samen met u een geschikt behandelplan op te stellen. Meer informatie over osteopathie en rugpijn? Kijk op www.osteopaat.vlaanderen.

Osteopathie voor rugpijn in Schilde: aanvullend oefenprogramma – de rug(pijn) basics

Wil u zelf aan de slag om van uw lage rugpijn af te geraken of wil u preventief rugpijn voorkomen? Probeer deze oefeningen eens (link naar youtube):

1. Childs pose
  2. Heupmobiliteit
  3. Cobra
  4. Mobilisaties van bekkenbewegingen
  5. Rug rotatie
  6. Lage rug mobiliteit vanuit kruis
  7. Lage rug cat cow
  8. Rug flexie in zit
  9. Zetelstretch
  10. The magic exercise