Osteopathie bij een discus hernia?

Is het verstandig om met een hernia naar de osteopaat te gaan?

Bij helse rugpijn heeft bijna elke patiënt angst voor de mogelijke diagnose van een hernia. Deze aandoening wordt vaak geassocieerd met ingrijpende chirurgie en intensieve revalidatie, maar in veel gevallen is een operatie niet nodig. Is osteopathie een geschikte therapie bij een discus hernia? Kan een osteopathische behandeling voor een hernia gevaarlijk zijn? Lees hier de volledige analyse.

Hernia osteopaat Schilde

Uw osteopaat vertelt: wat houdt een discus hernia in?

Een discushernia treedt op wanneer er structurele schade is aan een tussenwervelschijf. In de meeste gevallen komt dit voor in de onderrug of in de nek. Tussenwervelschijven functioneren als schokdempers om de krachten op de wervelzuil op te vangen. Bij ongezonde bewegingen of bij het tillen van zware voorwerpen kan de druk in de onderrug verhogen. Bijgevolg kunnen er scheurtjes in de buitenste lagen van de tussenwervelschijven ontstaan. In sommige gevallen is de schade zo groot dat een deel van de geleiachtige kern naar buiten komt. Dit wordt omschreven als een discus hernia.

In de praktijk voor osteopathie in Schilde zien we veel patiënten met discus hernia’s. In vele gevallen is het ontstaan van de hernia geen gevolg van een pure overbelasting. Het gaat vaak om een normale belasting bij een verlaagde belastbaarheid van de rug of nek. Door lang onafgebroken te zitten gaan er afvalstoffen ophopen in de tussenwervelschijf. Hierdoor ontstaat er biochemische stress op de tussenwervelschijf. Bijgevolg zullen de buitenste lagen ervan verminderen in weefselkwaliteit. Hierdoor kan een hernia ontstaan bij een hele banale beweging.

Hoe ontstaat de pijn bij een hernia?

Uit studies blijkt dat ongeveer 20% van de populatie beschadigde tussenwervelschijven of zelfs hernia’s  hebben zonder daarvan merkbare hinder te ondervinden Klachten ontstaan pas wanneer een hernia druk uitoefent in de richting van het ruggenmergkanaal of het kanaal van de uittredende zenuwwortel. Hierbij kan er een rechtstreekse druk zijn van de uitstulping (hernia) op het ruggenmerg of één van de zenuwen die vanuit de lage rug naar het been lopen. Dit geeft dan neurologische symptomen zoals pijn, tintelingen, gevoelsstoornissen of zelfs spieruitval in de benen.

In vele gevallen wordt de ergste pijn echter veroorzaakt door een ontstekingsreactie ten gevolge van de hernia. Hierdoor is er een opbouw van vocht in het ruggenmergkanaal of het kanaal van de uittredende zenuw naar het been. Dit vocht geeft druk richting de zenuw, wat op zijn beurt weer meer irritatie en ontsteking geeft. Hierdoor komen we in een vicieuze cirkel waarbij er zich snel veel pijn opbouwt. Bij een hernia, veel rugpijn en eventueel pijn of andere symptomen in de benen is het dus raadzaam om snel uw osteopaat te consulteren. Een spoedige behandeling kan het genezingsproces enorm bespoedigen.

De rol van een osteopaat bij een discus hernia

Bij een acute opstoot van een hernia wordt de pijn veroorzaakt door de een ontstekingsproces. Als osteopaat kunnen we in het geval van een hernia via een zachte en specifieke behandeling het herstelproces ondersteunen. Het vrijmaken van mogelijke bewegingsbeperkingen rond het bekken en de onderrug verlaagt hierbij de druk op het niveau van de hernia. Dit vermindert ook de compressie op de ontstoken zenuwwortel, wat resulteert in een betere doorbloeding en snellere genezing van de ontsteking.

Bij klachten zoals rugpijn met uitstraling zal de osteopaat in eerste instantie onderzoeken of er werkelijk sprake is van een hernia. Waarom vertoont juist die specifieke tussenwervelschijf schade? Bestaat er boven of onder de beschadigde tussenwervelschijf een blokkade? Is er sprake van beperkte beweging in de buik- of borstregio, waardoor de wervel niet voldoende beweegt en daardoor de tussenwervelschijf (discus) wordt overbelast? Of is er wellicht iets anders dat op de zenuw drukt? Dit zijn enkele vragen waarop de osteopaat bij het vermoeden van een hernia antwoorden probeert te vinden.

Een osteopatische behandeling bij een hernia

Als er daadwerkelijk sprake is van een hernia, analyseert de osteopaat op welk niveau van de wervelkolom de symptomen wijzen. Het is van belang om te bepalen of daar daadwerkelijk de oorzaak ligt of slechts het gevolg. Het verwijderen van de oorzaak is cruciaal om de symptomen, de pijn en eventuele uitval, te laten verdwijnen.

Het herstel van de zenuw vereist vervolgens ruimte. In geval van een hernia moet de uitstulping van de tussenwervelschijf verminderen. Hoewel een operatie een optie is, kan dit vaak ook op minder ingrijpende wijze. Bijvoorbeeld door mobilisaties van de wervelkolom, het bekken, de buik of borstkas. De behandeling is vaak niet beperkt tot de lokale pijnlocatie. Vaak bevindt er zich een bewegingsbeperking net boven of onder de aangetaste tussenwervelschijf, wat leidt tot overbelasting en beschadiging van het hernia-niveau. In dat geval zal de osteopaat de blokkade moeten verhelpen.

Zoals eerder aangegeven, kan de oorzaak van de hernia ook elders in het lichaam, zoals in de buik, liggen en moet daar worden behandeld. Hierdoor verdwijnt de oorzaak van de overbelasting en kunnen, soms met aanvullende doelgerichte oefeningen, symptomen zoals pijn en uitval verminderen.

Een onderzoek uit 2014 wijst uit dat in 90 procent van de gevallen een osteopathische behandeling een gunstig effect heeft op een hernia van de tussenwervelschijf, zowel op korte als lange termijn. De onderzoekers schijven de positieve verandering toe aan de vermindering van de druk tussen de wervels, wat resulteert in pijnvermindering.

Preventieve waarde van osteopathie voor het voorkomen van een hernia

Een osteopathische behandeling bij een hernia is ook preventief een verstandige beslissing. Door regelmatige check-ups en het handhaven van mobiliteit rond het gebied van de hernia kan het lichaam de dagelijkse belasting beter opvangen. Dit minimaliseert aanzienlijk het risico op een acute opstoot.

Maak vandaag een afspraak met uw osteopaat in Schilde

Zoekt u een osteopaat in de regio van Schilde ‘s-Gravenwezel Schoten en Wijnegem, plan dan een afspraak of neem dan contact op. Ik sta klaar om samen met u een geschikt behandelplan op te stellen.