Osteopathie bij nekpijn in Schilde

Nekpijn is een veelvoorkomend probleem in onze moderne maatschappij waar we veel tijd achter schermen en mobiele telefoons doorbrengen. De nek draagt ons hoofd, dat gemiddeld ongeveer 8 kg weegt en constant in beweging is. Het is geen verrassing dat dit een enorme belasting kan zijn. Nek- en schouderklachten, samen met lage rugpijn, vormen de meest voorkomende reden voor een bezoek aan een osteopaat. Studies wijzen uit dat net iets meer dan 30% van de bevolking jaarlijks minstens één keer nekpijn ervaart, terwijl ongeveer 70% gedurende hun leven op enig moment te maken krijgt met nekproblemen. Het is een aanzienlijke klacht met aanzienlijke impact op het dagelijks leven. Gelukkig heeft nekpijn vaak een onschuldige oorzaak en is er doorgaans een oplossing beschikbaar. Lees in deze blog hoe uw osteopaat kan helpen bij het verminderen van nekpijn in Schilde ‘s-Gravenwezel.

Osteopathie 's-Gravenwezel nekpijn Stijn Duchi

Wat is er aan de hand in ons lichaam bij nekpijn?

De nek is een cruciaal deel van het lichaam. De nekwervels omvatten het centrale zenuwstelsel, waaruit zenuwen naar verschillende delen van het lichaam lopen. De structuren die via het zenuwstelsel verbonden zijn met de nek kunnen spanning veroorzaken in de spieren van nek. De lage nek wordt mechanisch belast door de verbinding met de borstkas. Daarnaast kunnen zelfs onze kaken de nek beïnvloeden. In de praktijk in Schilde zien we ook vaak nekpijn ten gevolge van de zogenaamde ’tabletnek’. Hierbij wordt het hoofd naar voren gedragen, wat kan leiden tot een aanzienlijke belasting (tot 27 kg). Daarnaast is er nog het belang van een horizontaal blikveld. We streven er altijd naar om ons blikveld horizontaal te houden. Hierdoor kan de hals- en nekmusculatuur automatisch blokkades elders in het lichaam corrigeren, zodat ons zicht horizontaal blijft. Dit zorgt voor spanning in de spieren.

En als dat nog niet genoeg was heeft ook de schildklier een invloed op nekpijn. Vanwege de ligging van de schildklier heeft deze een invloed op de spanning die er op de nek terecht komt. Beperkingen in het bindweefsel rond de schildklier kan zo de nekbewegingen beïnvloeden. Ook andere symptomen zoals hoofdpijn en duizeligheid kunnen ontstaan door spanning in de spieren van de nek. Andere oorzaken zijn overprikkeling van het zenuwstelsel en wervelblokkades. In de praktijk voor osteopathie in Schilde zien we veel patiënten met nekpijn. Zoekt u hulp met het oplossen van uw nekpijn, maak dan gerust hier een afspraak.

Welke diagnoses zijn er voor nekpijn en andere nekklachten?

Een whiplash is een letsel aan de nek en/of rug dat optreedt als gevolg van een ongeval of andere plotselinge gebeurtenis waarbij het hoofd krachtig heen en weer wordt bewogen. Deze beweging kan worden vergeleken met de zwiepende beweging van het uiteinde van een zweep (whip in het Engels). De consequenties van een whiplash zijn vaak niet direct waarneembaar voor buitenstaanders en kunnen voor een arts soms lastig of onmogelijk zijn om vast te stellen, terwijl de patiënt er mogelijk kortere, langere of zelfs permanente hinder van ondervindt.

Torticollis wordt vaak veroozaakt door een blokkade in de wervelkolom. De facetgewrichten tussen de wervels kunnen geblokkeerd geraken. Hierdoor kan het hoofd nog steeds draaien in de richting waarin de wervel is geblokkeerd, maar is dit niet meer mogelijk in de andere richting omdat het gewricht niet meer in die richting kan bewegen.

De wervelkolom speelt een cruciale rol bij het handhaven van de rechtopstaande positie van het menselijk lichaam, dankzij de eenheid die het vormt. Wanneer een wervel blokkeert, verliest de wervelkolom op die plek zijn samenhang, waardoor kracht en stabiliteit verminderen. De spieren rondom de blokkade zullen samentrekken in een poging de wervelkolom te ondersteunen. Dit fenomeen kan ook elders in het lichaam voorkomen, zoals bijvoorbeeld in de onderrug of tussen de schouderbladen, en het behoort tot een van de meest voorkomende oorzaken van rug-, nek- of schouderklachten.

Hoe kan uw osteopaat in Schilde helpen bij nekpijn en andere nekklachten?

De wervelkolom is nauw verbonden met het hele lichaam, daarom onderzoekt uw osteopaat in Schilde ook bij nekpijn altijd het lichaam als geheel. Ook blokkades elders in het lichaam kunnen immers klachten in de nek veroorzaken. De nek is meer dan alleen een verbinding tussen het hoofd en de romp. Het is een essentieel onderdeel van de wervelkolom dat vaak overbelast wordt. Een goede mobiliteit en stabiliteit van de nek zijn cruciaal om klachten te verhelpen en te voorkomen.

Bij de behandeling van nekklachten (soms ook hernia’s) gebruikt de osteopaat zachte technieken om de beperkte bewegelijkheid die de nek negatief beïnvloeden, te mobiliseren. Verder worden er vaak manipulaties gebruikt. Ook dry needling is een mogelijkheid wanneer er veel spierspanning aan de oorzaak van uw klachten ligt. Bovendien kunnen er oefeningen worden voorgeschreven om de nek thuis te mobiliseren of te stabiliseren. Al deze behandeltechnieken zijn natuurlijk in samenspraak met u als patiënt. De osteopaat houdt altijd rekening met de noden en behoeften van u als patiënt.

Als u last heeft van nekklachten in de regio van Schilde ‘s-Gravenwezel Schoten en Wijnegem, plan dan een afspraak of neem dan contact op. Ik sta klaar om samen met u een geschikt behandelplan op te stellen. Meer weten, kijk dan eens op www.osteopaat.vlaanderen.

Osteopathie voor nekpijn in Schilde: aanvullend oefenprogramma – de nek(pijn) basics

Wil je zelf aan de slag om van je nekpijn af te geraken of wil je preventief nekpijn voorkomen? Probeer deze oefeningen eens (link naar youtube):

1. Mobilisaties van de nek
  2. Nek extensie