Uw osteopaat in Schilde kan helpen bij fibromyalgie

Fibromyalgie en spierreuma zijn beide aandoeningen die ons spierstelsel kunnen aantasten en veel pijn veroorzaken. Hoewel we als osteopaat fibromyalgie niet volledig kunnen genezen, kunnen we wel helpen om de symptomen te verlichten. We leggen hier graag uit hoe we dit doen. Bent u zoek naar hulp met fibromyalgie in Schilde ‘s-Gravenwezel Wijnegem of Schoten? Uw osteopaat helpt u graag verder.

osteopaat schilde fibromyalgie

Uw osteopaat in Schilde vertelt: wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie is een reumatische aandoening die zorgt voor chronische pijn in spieren en bindweefsel. Daarom wordt het ook wel weke delen-reuma of spierreuma genoemd. Ongeveer twee tot vijf procent van de bevolking lijdt aan fibromyalgie, waarbij het merendeel van de patiënten vrouwen zijn tussen de 25 en 60 jaar. Hoewel fibromyalgie helaas niet te genezen is, kunnen osteopathische behandelingen in combinatie met oefentherapie bij de kinesitherapeut helpen om de symptomen te verminderen en de pijn te verlichten. Zoekt u hulp met fibromyalgie in Schilde? Plan dan vandaag nog uw afspraak!

Fibromyalgie geeft allerhande klachten in het lichaam

De precieze oorzaak van fibromyalgie is helaas nog niet bekend. Onderzoek wijst echter uit dat de hersenen anders reageren op de belasting van spieren en bindweefsel dan normaal. Vermoedelijk komt deze afwijkende reactie door een verminderde afvoer van afvalstoffen uit de hersenen via het lymfesysteem. Spierreuma daarentegen is een auto-immuunziekte waarbij het afweersysteem het eigen lichaam aanvalt. Dit leidt tot ontstekingen in slijmbeurzen, peesschedes en in de gewrichten van schouders en heupen.

Hoe pakt uw osteopaat fibromyalgie aan in Schilde?

Ontstekingen, stress en fysieke overbelasting kunnen de symptomen van fibromyalgie en spierreuma verergeren. Om ontstekingen en overbelasting te verminderen, is het belangrijk dat zowel het bewegingsapparaat als het orgaanstelsel goed functioneren. Dit helpt om de productie van afvalstoffen te beperken en zorgt ervoor dat voedingsstoffen efficiënt worden opgenomen. Het lymfesysteem speelt hierbij een cruciale rol, omdat het verantwoordelijk is voor het snel en effectief afvoeren van grote moleculen, waaronder afvalstoffen. Wanneer er sprake is van bewegingsbeperkingen in het lichaam, compenseert het lichaam dit, wat leidt tot overbelasting en een verhoogde productie van afvalstoffen in vergelijking met een goed functionerend spierstelsel.

Osteopathische behandelingen bevorderen een goede mobiliteit van het bewegingsapparaat en het orgaanstelsel. Hierdoor kunnen deze systemen, inclusief de doorbloeding en het lymfesysteem, optimaal werken en afvalstoffen afvoeren. Een aanvullende tip: voeding kan ook een belangrijke rol spelen bij het verminderen van klachten. Zorg voor een dieet rijk aan vitaminen en mineralen en vermijd overmatige consumptie van suikers (vooral geraffineerde suikers) en verzadigde vetten om ontstekingen te voorkomen.

Heb je last van fibromyalgie in Schilde? Maak een afspraak bij onze praktijk voor osteopathie, Osteowezel.